sunnuntai 6. heinäkuuta 2014

So long, and thanks for all the fish

Nyt se hetki on sitten koittanut. Kevään opiskelijavaihto on takanapäin. Aamulla siivooja kävi suorittamassa tupatarkastuksen, rinkka on pakattu, kymmenen kilon paketti reilaamiseen turhaa omaisuutta lähetetty Suomeen. Illalla juna kohti Zagrebia, Kroatiaa ja reilun kahden viikon päästä löytänen itsenin Suomesta.

Vaikka olen täälläkin pariin otteeseen moittinut huonoa tilannettani opintojen suhteen, oli minulla silti haikea mieli lähteä täältä pois. En ole ikinä stressannut opintojeni, tai minkään, takia näin paljoa ja samalla suorittanut näin vähän. Tämä tietenkin hankaloitti erittäin paljon yleistä viihtymistä.

Kaikesta huolimatta erilaisia kokemuksia on kertynyt todella paljon. Kokemuksia, joita Suomessa ei voi kokea. Samoin ehdin tutustua ihmisiin ympäri maailman. Taisimme yhtenä iltana parin ystävän kanssa lyödä kättä päälle, että käymme jatkossa vuosittain Münchenissä Oktoberfestilla. Lupauksethan on pidettävä.

En ollut ennen vaihtoon lähtöä sen kummemmin suunnitellut matkustavani mihinkään, sillä tiesin lähteväni lopuksi reilaamaan. Matkoista eri paikkoihin olen blogissani lähinnä puhunutkin, joten ei niistä sen enempää.

Monta vuotta haaveilin vaihtoon lähtemisestä ja nyt se on suoritettu. Olen hieman kahden vaiheilla, aionko pyrkiä työharjoitteluun ulkomailla vielä opintojeni aikana. Vaihtokokemus oli todella opettavainen ja omalla kohdallani aika paljon itseni tutkimista. Tuntuu, että nyt minulla on selkeämmät tavoitteet lähitulevaisuuden suhteen. Kasvoin täällä henkisesti, fyysisesti olen melko samankokoinen.

Lähtemisen haikeutta helpotti se, että kotimatkani tapahtuu muutaman mutkan kautta eurooppaa kiertämällä. Tätä olen odottanut todella kauan. Taas yksi haaveistani toteutuu. Interrail-kokemuksesta teen uuden blogin, jota voitte seurata täältä
Hauptplatz viimeisenä iltana
.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti